Nicaragua
skrevet af Mikkel Bremer d. 28-04-2007

Slutningen af Nicaraguaturen
Vi fik aldrig lavet vores dagbog færdig for Nicaragua. Det vil vi nu prøve at råde bod på.

Vi nåede at opleve en del ting det sidste stykke tid i Nicaragua, udover at være på projektet, var vi som sædvanlig lidt omkring

Granada
Vi nåede at besøge Granada en sidste gang, hvor vi bl. a. brugte tiden på en rigtig dejlig sejltur ud blandt nogle af alle de små øer som ligger ud for Granada. Mange af disse øer er privat eget og det er her af de rigeste i landet har deres feriehuse. Der findes bl. a. huse med egen helikopter landingsbane, swimmingpools og m.m. Derudover fik vi også nydt Nicaraguas kolonariske højborg, hvilke bl. a. omfattede tapas, kæmpe morgenmadsbuffet og dejlige røde bøffer (ikke videre Nicaraguansk, men dejlig afveksling fra bønner og ris).

Corn Island
Vi var også ude på de caribiske øer Corn Islands. Det var nogle rigtig dejlige øer, som er meget anderledes end resten af Nicaragua. Der er en hel anden befolkningssammensætning ude på østkysten af Nicaragua. Og mentaliteten er meget Caribisk. Desuden var der rigtig gode spisesteder med alt godt fra havet.

Big Corn Island
I de første par dage boede vi på den store af de to øer. Vi boede på et dejligt hotel som var eget af 2 hollændere. Hotellet lå lige ned til det turkise vand, og på hotellet lånte vi snorkler og dykkerbriller så vi kunne ligge og snorkle rundt. Lige ud for stranden lå et skib der var gået på grund, og omkring dette var der rigtig mange spænende fisk. Tiden på øen gik med at spise, solbadning, snorkling og et par gåture.

Little Corn Island
Efter et par dage på den store ø, besluttede vi at vi ville prøve at sejle over til den lille. Det var en rigtig god beslutning selvom vi var lige ved at fortryde det i båden på vej derover. Jeg har aldrig prøvet en så vild på tur, bølgerne var omkring 3-5 meter høje, og vi var i en lille speedbåd. Bådføren sejlede denne tur 3 gange om dagen, så det var ikke noget med at tage det stille og roligt. Efter en lille times sejlads lagde vi til land i den hyggeligste lille bugt. Og derfra var det bare ren afslapning. Little Corn Island er så lille at man kan gå rundt om den på 1½-2 timer. Der er ingen biler på øen og alting går i meget roligt tempo. Vi boede et rigtigt hyggeligt sted vor der var fællesspisning om morgenen og om aftenen, og ellers var det bare ren afslapning og hygge.

Flor de Pochote
Det sidste sted vi vil skrive om var en rigtig hyggelig farm lidt syd for Managua. Farmen var eget af en dansker som er Nicaraguansk gift og har boet i Nicaragua i rigtig mange år. Vi tilbragte 4-5 dage på stedet med bl. a. tømmerflådesejlads på søen, besøg på kaffeplantage, besøg på møbelværksteder og mm. Områder er rigtig dejligt og der sker mange forskellige ting. Vi boede i en lille træhytte med udsigt over vulkansøen. Tiden blev brugt på afslapning sightseeing og på at spise dejlig mad fra restauranten. Desuden fik vi talt en del med Ove om det at bo i Nicaragua og om den politiske situation. Flor de pochote's hjemmeside

Afslutning
Det var så alt fra vores Nicaragua tur. Her, et lille års tid efter vi er kommet hjem, tænker vi stadig meget på Nicaragua. Især i den kolde mørke vinter ønsker vi os tilbage. Det var en meget stor oplevelse for os begge to, og selvom det også var rigtig hårdt til tider, er det noget vi helt sikkert vil prøve at gøre igen. Især det med at bo så langt fra civilisationen var en enorm oplevelse.