Dagbog
Vildmarken
d.27 Januar 2010
Efter Valdes halvøen tog vi sydpå til El Calafate. Nu skulle vi se det sydlige Patagonien. Vi havde lejet bil i en uge og regnede med at det ville stå på telttur i hele ugen.

Det startede da også fint, vi landede ved 11-tiden og fik den bil vi havde lejet. Derefter tog vi direkte til Chile, til Torres del Paine. Den var en utrolig flot tur at køre, og de 5-6 timer gik hurtigt. Landskabet ændrede sig hele tiden, fra at være goldt og fladt til at der kom flere høje buske, grønt græs og bjerge. Vi så en del spændende dyr på vejen, bl.a. var vi ca. 5 meter fra en ung kondor.

Ved 5-tiden ankom vi til vores campingplads som lå meget flot med udsigt til Torres del Paine massivet. Det var en hyggelig campingplads med små shelters som vi kunne spise i.

Efter en god nats søvn i teltet skulle vi ud og se noget næste dag, det blev til en dejlig formiddagstur ned til halvø. Her så vi så vores første isbjerge. Det var ret specielt at der sådan lå isbjerge her midt i søen. Om det stadig hedder isbjerge hvis de kun er 15-20 meter høje er jeg ikke sikker på, men det var utrolig spænende.

Om eftermiddagen gik vi ned og så på et vandfald, men blæsten var simpelthen blevet så kraftig, at vi ikke valgte at udvide turen ud til et udsigtspunkt. Derefter tog vi tilbage til vores telt.

Næste dag skulle vi så på heldagstur op for at se de 3 tårne, Torres del Paine. Vejret var ret godt og det regnede og blæste næsten ikke. Det blev en rigtig god tur på en 17-18 km. Det var enormt flot i den dal man kom op igennem, og tårnene rejste sig flot for enden at stien. Vi kunne godt mærke at det havde været en lidt hård tur da vi gik ned.

Efter turen ville vi prøve at Komme til El Calafate, efter lidt problemer med at finde en Benzintank som både havde benzin og strøm (det lykkedes faktisk ikke), tog vi over grænsen til Argentina. Ca 120 km på den anden side af grænsen var der heldigvis benzin og vi forsatte vores køretur mod El Calafate i det flotteste aftenlys. Vi ankom til El Calafate sent om aftenen hvor vi fandt en campingplads.

Hele næste dag var det afslapning i El Calafate, og vi fandt da også et hotel som vi bookede os ind på. Derefter gik turen til El Chalten. Ca 10 min før bygrænsen begyndte det at regne og denne regn havde vi så glæde af ind til næste dag, da vi forlod el Chalten. Vi fik da gået et par rigtig gode ture og nød at vi havde taget ordentlig med tøj med.

Tilbage i El Calafate fik vi bookede os ind på vores tidligere hotel, og her har vi pleje vores små syge kroppe, som nu rigtig er begyndt at kalde på sol og varme. I morgen er det så af sted til Buenos Aires, hvor vi skal nyde bylivet i 3-4 dage før turen går videre til Iguazu vandfaldene.