Dagbog
Santiago mm.
d.13 Januar 2010
Søndag aften, da vi var blevet sat af i lufthavnen i Iqueque, tog vi flyet til Santiago. Vi ankom sendt om aftenen ved 11-tiden, så det var bare på hovet i seng.

Dagen efter brugte vi i Santiago by. Vi gik rundt hele dagen, så vi blev helt trætte i vores små føder. Men det var en rigtig dejlig dag. Santiago er fyldt med hyggelige parker og dejlige restauranter. Og så er der en kunstnerisk stemning mange steder. Derudover er de helt vilde med bøger og på næsten hvert gade hjørne er der en boghandel, med nye eller gamle bøger. Lidt ærgerligt at vi har så meget bagage med så der ikke er plads til lidt indkøb, men det må komme i Buenos Aires. Vi sluttede dagen af med en god bøf (ok, hanna fik lasagne), på en hyggelig restaurent.

Søndag morgen fik vi så den bil som vi kører sydpå i. Vi fandt hurtigt ud af at det var ret heldigt at vi netop fik den en søndag, da det nok ikke havde været så sjovt at køre rundt midt inde i Santiago en hverdagsmorgen. Men uden nogen trafik på vejene (undtaget alle cykelrytterne på motorvejen), var det ingen sag at komme ud af Santiago.

Vi kørte op til La Campana nationalpark. Det var et ret tørt sted, og det er et af de sidste levesteder for den Chilenske palme. Vi gik en tur på 4-5 timer i heden før vi atter var tilbage til vores lille bil. Det var rart at komme ud at gå lidt i naturen, selvom vi var glade for at vi startede med at gå op, så hjemturen gik nedad

Derefter kørte vi ud til stillehavet, her så vi to byer der ligger lige op af hinanden, Viña del mar og Valparaiso. Det ene en kæmpe badeby og det andet en gammel nedslidt by med meget specielle gader og udsmykninger på huse. Vi brugte et par timer i de to byer før vi tog videre sydpå. Og efter at have slidt os igennem et par flere badebyer (Søndag aften er åbenbart myldretid i badeland…) endte vi op i Isla Negra, hvor vi fandt et hyggeligt lille Hostal. Aftenturen gik ned til stranden for at se på solnedgang.

Næste morgen gik vi ned for at se Pablo Neruda’s hus. Pablo var en meget kendt Chilensk digter som har fået Nobels literaturpris. Desværre var hans hus lukke da det var mandag.

Derefter kørte vi syd på til San Antonio. En stor havneby hvor pelikaner og søløver sidder og venter på at fiskere smider fiske affald ud til dem. Her fik vi en utrolig god og stor fiskefrokost, bl.a. med en fantastiks cerviche (diverse rå-marineret fisk og skaldyr).

Efter frokosten tog vi sydøst på mod Talca, hvor vi havde bestilt plads på et lille hotel yde for byen. Og her sidder vi nu og skriver vi har været her en nat og skal være her en nat til. Dagen i dag er gået med ren afslapning ved poolen og færdiggørelse af vores røde kroppe…

Det er et utrolig dejligt sted og vi har mødt en masse søde mennesker. I morgen står den så på telttur i et par dage. Det glæder vi os rigtig meget til (nogle er måske lidt mere nervøse end andre…)

Mere følger når vi kommer tilbage fra vildmarken.