Dagbog
Besøg hjemmefra
d.26 Februar 2006
Så er det vist på tide med en dagbog. Vi skal jo gerne nå det inden februar slutter.

For at følge op på sidste dagbog, kan vi fortælle at cheferne aldrig kom…Det var sjovt at følge hvordan der hver dag var en ny melding, men vi kunne jo godt se hvor det bar hen. Nå men januar forløb nu stille og rolig. Vi sluttede af med at tage en uge til stranden, San Juan del Sur. Her brugte vi det meste af tiden på at spise go’ mad og ligge ved stranden, dejligt.

I starten af februar skulle vi så tilbage på projektet. Cheferne var denne gang med flyet og derfor var der fuldt hus i Sabalos. Som tidligere beskrevet skal projektet i år, arbejde meget med handlingsplaner for fincaer, så det var der rigtig meget fokus på. Dette passede Mikkel fint, da det også at dette emne han skal skrive opgave i.

Februar var jo også måneden hvor Mikkel's far og hans kone, Annemarie, skulle komme på besøg. Dette krævede noget oprydning omkring vores hus. Vi havde stået i den situation at der ikke var fjernet skrald i ca. 3-4 måneder. Dette var begyndt at være en smule ubehageligt, og efter at have presset på i lang tid for at få det fjernet, måtte vi selv gå i aktion sammen med nogle andre fra projektet. Vi fik samlet det hele sammen, og satte ild til det. Det var måske ikke den mest miljørigtige måde at komme af med affaldet på, men det virkede….lige indtil at den lokale Chef for MARENA (svarende til miljøministeriet), som også bor i vores hus, kom og puttede vand på det hele… Så nu er vi spændt på hvordan der ser ud når vi kommer hjem igen.

Søndag var så dagen hvor vi skulle hente Jens og Annemarie i den lille lufthavn i San Carlos. Det var rigtig hyggeligt at se nogle velkendte ansigter hjemmefra.

Vi havde arrangeret en 2 ugers rundtur der startede i vores hjem by og via Costa Rica og forskellige steder i Nicaragua endte i Managua.

Vi startede som sagt med et par dage i Sabalos, med ture på floden og et besøg i den lokale nationalpark, som tilfældigvis er en af de største i Central Amerika. Her så vi blandt andet en blomst der var på størrelse med Hanna, ret vildt (det må være en af de største blomster i verden).

Derefter tog vi til Monteverde i Costa Rica, hvor vi tilbragte 3 gode dage. Vi så tågeregnskov, gik på broer over og i trætoppene, og så mange spændende dyr. Bl.a Guatemalas national fugl, den meget imponerende Quetzal, og Mikkel fandt et hulepindsvin der lå og sov inde i et hult træ. Det var også her at Hanna tog sine første spæde skridt til at blive ornitolog. Hun udviklede sig til en 1. klasses fugle spotter.
I modsætning til sidste gang vi var i Monteverde, havde vi denne gang guider på til at vise os rundt. Det gav turen en noget andet vinkel og det var sjovt og hører om både historiske fortællinger og at hører om en masse biologi. Plus at guiderne var gode til at finde fugle og fugleedderkopper til os.

Oven på de stressende dage, med natur oppe i Monteverde var det blevet tid til at nyde livet lidt. Vi tog derfor til Ometepe, hvor den stod på to dage med strand og badning, afvekslet med nogle gode ture, med natur og kultur (bl.a. nogle spænende petroglyfer). Især Hanna og Annemarie var glade for de farvende stråler fra solen. Der var også her at vi holdt Mikkel’s fødselsdag. Den blev fjeret med et festmåltid af store fisk og is.

Endnu engang tog vi til Selva Negra, og nød den dejlige natur (med tukaner og en bunke andre fugle) og det dejlige bjerg hotel. Og endnu engang valgte vi at vandre helt op på toppen af bjerget, men denne gang valgte vi dog en lidt nemmere nedtur (se forrige afsnit af dagbogen). Den sidste dag tog Jens og Annemarie, en rundtur i kaffeplantagen, mens vi slappede af i solskinnet med en dejlig kop kaffe.

Efter Selva Negra skulle vi lige et smut til Leon og Stillehavet. Det var lækkert at slutte af med lidt godt mad begge steder, og en bunke kirke i Leon og en bunke pelikaner ved Stillehavet.

Det har været rigtig godt at have besøg hjemmefra, og at kunne rejse rundt med lidt andre mennesker end bare os to. Så rigtig hyggelige 2 uger, som nu bliver afløst af hverdagen i Sabalos…