Dagbog
Jul
d.28 December 2005
Vi har nu afsluttet vores Costa Rica tur og er kommet tilbage til Nicaragua for at holde jul og nytår.

Efter at været i Monteverde tog vi videre for at se en aktiv vulkan. Om natten er det muligt at se lavaen flyde ned af siden på vulkanen, det skulle være noget af et syn. Men før det nåede vi lige at bruge et par timer i et kurbad, hvor der var bade i forskellige temperaturer.

Om aftenen tog vi så ud for at se vulkanen for bare at opdage at der var overskygget og at vulkanen var fuldstændig indhyllet i en sky, så ingen glødende lava til os.

Så var der ingen vej tilbage nu måtte det være tid til at komme ud til kysten og få lidt sol, så med en lille afstikker til Santa Rosa nationalpark tog vi mod kysten. Efter at have søgt lidt mellem 100$ hoteller, hvor vi nåede at blive godt frustreret fandt vi endelig et rigtig hyggeligt hotel i vores prisklasse. Der var swimmingpool, tæt på restauranter og ikke mindst tæt på stranden. De næste par dage brugte vi så ved stranden, kun afbrudt af lækre frokoster og lidt badning i poolen.

En af aftenerne havde vi besluttet at vi ville ud og prøve at se den store leatherback skildpadde ligge æg. Vi skulle være ved nationalpark kontoret kl. 10:30 om aftenen, og fik af vide at der kunne man så risikerer at vente op til 5-6 timer… Men vi var heldige, allerede inden der var gået en time blev vi kaldt ud for at se skildpadden. Det var et ret imponerende syn at se denne næsten 2 meter store skildpadde grave et ½ meter dybt hul i sandet og så ligge sine æg. Efter ca. 1 times forestilling var det tid til at tage hjem og sove.

Efter at have været på stranden i 3-4 dages tid, ville vi prøve at kører ned af kysten, dette gik også helt fint, dog med de normale problemer der nu følger med (f.eks. et hotelværelse fyldt med krabber, som man ikke kunne undgå at træde på når man skulle på wc og som kravlede op i sengen om natten). Vi nåede dog på et tidspunkt til en bro hvor trafikken lige pludselig var gået i stå. Der var simpelthen en lastbil der var faldet halvt igennem den ensporede bro. Det var noget af en forestilling, diverse lastbiler var, i et forsøg på at krydse floden, kørt fast, og der var andre lastbiler der prøvede at hive dem op. Det hele så meget kaotisk ud. Efter at have overværet diverse krydsningsforsøg (nogle vellykket, andre ikke), og have læst vores forsikringsbetingelser, valgte vi at vende bilen og kører mod andre mål.

Vi besluttede at kører op og se den vulkan som vi ikke havde kunnet se den første dag på vores bilferie, og derefter at kører sydpå af en meget flot bjergvej. Efter et par dage endte vi endnu engang ved stranden vor vi brugte de sidste par dage før vi tog tilbage til San Jose for at aflevere bilen.

Det var nu tid til at tage tilbage til Nicaragua, hvor vi som sagt skulle holde jul på Ometepe. Det blev en noget anderledes juleaften. Hotellet havde i et forsøg på at lave det til en mindeværdig aften, lavet en buffet. Alle hotellets gæster var samlet og der var pyntet op. Stemningen faldt dog lidt i restauranten, da folk begynde af spise af maden, der var vist gået et eller andet helt galt for det var ikke mange der tog en anden portion. Men det er tanken der tæller og her scorede hotellet topkarakter.

Nu er vi så tilbage i Managua og i morgen tager vi til Selva Negra for at holde nytår.

Så glædelig jul og rigtig godt nytår til alle. Og tak for alle jule og nytårshilsnerne i gæstebogen.